Tuesday, January 19, 2010

perkataan sama maksud

masa gua sekolah dulu, otak kami tak berkembang.. disendatkan dengan program asrama yang kuno.. maka demi menghiburkan hati yang lara pelajar, warden tiap tahun mengadakan pesta ria sekolah.. kira macam sure heboh la..cilakak..

**********

 setiap kelas dikehendaki buat gerai jualan.. gua masa tu cadangkan untuk buat jualan langsung gores dan menang.. idea gua ditolak mentah2.. cis.. gua tak amik pot.. gua merajuk ke gerai lain cari makanan percuma..

**********

 lu agak makanan diorang tu sedap ke? kucing pun boleh pengsan.. dengan pelbagai nama yang canggih manggih, hiasan gerai ala2 retro atau taman bali.. serta umpanan wanita2 cantik sebagai penjual.. gua rasa nak menjerit!!

"takder makanan free ke!?"

**********

gua seluk poket.. ader 2 ringgit.. cun..gua bleh belanja buat makan.. belen gua bleh beli rokok kat budak bengkel.. gua cari makanan yang boleh masuk perut...
dan cepat kenyang..,

sekali mata gua terpandang kat satu gerai.. gua perhatikan..
-KELAS EKONOMI RUMAHTANGGA-
 daripada rekod gua dengar, memasak adalah subjek utama untuk kelas diorang.. gua agak mesti makanan diorang tahap superb.. hari2 menghadap kuali.. aper ade hal..betul tak..

**********

gua terus capai satu bijik kueh yang nampak menyelerakan.. gua sumbat dalam mulut dan kunyah perlahan-lahan.. gua rasa lain macam..

getah?
pemadam?
plastik?

gua luahkan sedikit........
"cinabeng..!! ni ape benda...!?" jerit gua dengan penuh kemarahan sambil terawang-awang di udara.. member gua cakap masa tu mata gua dah tukar warna putih...

"MALAYA SQUID..seringgit setengah aje sebijik..." balas wanita itu dengan sopan..

" APA....!!!" jerit gua lagi..
langit tiba-tiba gelap...

**********

gua makan satu bijik cucur yang besar telapak tangan adik gua.. dalam dia berisi sotong.. lu tau sotong ape dia pakai..?? sotong yang buat sambal nasi lemak tu.. samad cakap sotong kurita.. gua tak tau aper nama sotong tu.. tapi masya allah liat macam cilake..

pesan gua lainkali jangan jual makanan yang belum diuji...

duit gua tinggal 50 posen..

tak guna punya MALAYA SQUID...


notalembu:  dari situ gua dapat nama MALAYA SQUID.. ucapan terima kasih kepada guru dan murid2 kelas ekonomi rumahtangga sekolah menengah teknik muadzam shah, pahang kerana mencipta resepi tersebut..



1 comment:

suara