Sunday, August 22, 2010

rebel...

gua pernah di tanya seorang pemuda cilik yang berminda buku komersial...

seperti buku, penuh dengan soalan dihadapan... dan punya jawapan dibelakang....

sedang gua menyedut rokok cap kuda angkasa rusia di balkoni rumah perang...

gua disapa pemuda berkenaan, yg berpura2 nafas seperti normal....

"gua tau rokok gua bau kencing kuda...sabar la menahan bau.." getus hati gua sambil ketis abu rokok yang berjelaga di hati...

"Punk itu apa..?" tanya pemuda itu perlahan, tanpa salam...

gua sedut rokok dalam-dalam...

kedalam jasad gua....

**********

gua senyum tipis..

"punk itu idea..." balas gua sopan sambil mata berputar  mau menyusun lirik-lirik yang akan keluar dari lidah gua seterusnya... ya, keluar dari lidah...

pemuda yang berkaca mata itu masih menunggu bait-bait perkataan yang akan keluar...

sedikit menganga..

**********

"dan idea untuk dikemukakan, bukan disorok dalam tanah lapisan ketujuh.." sambung gua lagi...

pemuda tu dalam mode tak faham... gua mengerti...

gua segera mengeluarkan sebatang rokok yang masih berperisa sama, membakarnya, dan menyedut perlahan sambil memandang siling balkoni..

oh...bersawang lagi...

dengan perlahan gua bersuara kembali.. kali ini lebih jitu ayatnya..

dan sedikit parau...

**********

"kalau kau mengikut membuta tuli, kau layak berada di kandang untuk disuap, dilapkan kencingnya, dihiburkan hatinya...tapi jika kau punya idea dan bersuara demi idea itu, kau adalah punk..."

"walaupun kau hanya memakai kain pelikat dan t-shirt pagoda.." 

**********

suasana di balkoni sunyi sepi... pemuda tadi telah lama masuk kedalam rumah...

gua masih menyedut rokok berbau kencing kuda..




No comments:

Post a Comment

suara