Sunday, April 18, 2010

cerita dulu-dulu 2

tahun 2003


sedang gua melepak di sofa rumah sewa gua yang mula melendut sampai ke lantai sambil menonton dvd sukan lompat-lompat, kawan serumah gua Hanes a.k.a Sang Yet mengaduh sakit kepala.. binawe betul.. ganggu tumpuan betul la.. 

tapi demi kawan-kawan gua yang gua amat sayangi setiap hujung bulan, gua gagahkan diri ke bilik beliau.. kesian pula gua tengok.. terbaring je.. dah la rupa macam Bob Marley...

lu cuba bayangkan bob Marley sakit kepala.. rasa nak pijak pun ada..hahahaha

dengan nada mulia gua bertanya..

"pehal ni Yet..terjerit-jerit cakap sakit kepala....lu nak demam ke..?"

"ntah la..sakit kepala sangat ni..berdenyut-denyut rasanya..macam nak pecah.. ko tengok kepala aku ni.." jawab Sang Yet sambil menunjuk urat-urat kepalanya yang timbul tu..
tiba-tiba gua rasa hiba..........

rasa simpati sangat kat kawan gua ni.......

gua rasa kepala dia betul-betul sakit........

**********

" gua takde ubat la bro... gua jarang telan panadol... gua memang jarang beli ubat.. " explain gua.. sambil mata gua perhati sekeliling mana tau ada terselit sebiji dua panadol.. boleh ringan sikit kepala kawan gua ni.. 

Sang Yet diam sambil memicit-micit kepala...

"sabar bro.. gua pi cari..mana kot ada.." jawab gua lagi bagi menenangkan hati lara kawan gua ni..

sedang gua berusaha mencari celah-celah sofa.. kebetulan kawan gua sekor lagi yang duk serumah baru balik dari farmasi...

oh..lupa gua nak bagitau.. nama dia fauzi..

kerja pembantu pegawai farmasi dekat bandar...

**********

fauzi ni dah dekat 3 tahun kerja farmasi.. gua syak mesti dah macam2 orang p farmasi dia pi amik ubat.. kira segala penyakit dan ubat dalam tangan dia la.. dia pun gua tengok dah rupa macam doktor.. 

cuma takder tauliah je..

gua dengan penuh serius panggil si fauzi ni tolong tengokkan kawan yang terlantar sakit ni.. mana tau Sang Yet kena penyakit yang gua tak tau yang mana boleh membawa maut ke.. gua pun risau gak...

" Fauzi.. lu cuba tengok yet ni.. gua risau la.. lain macam je.."

kawan gua yang bernama fauzi ni dengan bersahaja rapat ke katil Sang Yet baring.. gua tiba-tiba teringat Doktor Ismadi dalam citer P.Ramlee...

pergh....penuh dengan gaya doktor beb....

kepala Sang Yet dipegangnya.. dibelek-belek perlahan..

gua rasa suspen..

**********

Sang Yet tetap disitu..sambil mulutnya mengaduh perlahan..

"hmmm..." Fauzi mendengus..

" sakit ke?" tanya fauzi pendek..

"sakit.." jawab Sang Yet sambil memicit-micit kepalanya..lagi...

.................
.................
.................

" sebab ada kepala la, tu yang sakit..cuba takde kepala..mesti tak sakitkan.." balas fauzi selamba sambil ambil tuala dan terus masuk ke bilik air...

Gampang............


gua rasa nak terajang je bila dengar jawapan tu.. bernas sungguh..


No comments:

Post a Comment

suara