Wednesday, February 3, 2010

kisah benar seorang pekerja pada hari gaji...

setelah gua menunggu dengan penuh penat dan harapan..akhirnya sampai juga tarikh yang gua sayang buat selama ini.. tarikh gua lahir pun gua tak hitung hari2 tau..

esok gaji...

malam ni gua dah cuci dan polish dompet gua bagi kilat skit.. baru bangga kalu kuar dari poket seluar sok masa kat bank.. dah lama dompet gua tak terima duit besar2 ni..hahhahaha..cilakak btui..

**********

kali pertama gua terima gaji masa gua kerja kat kampung dulu.. 300 ringgit je ssebulan.. kerja macam hamba abdi firaun.. kalu gua tau masa tu gua lapor kat Bank Negara...cis..

gua masa tu dibayar secara cash.. hamba abdi mana pakai slip gaji.. untung diorang bayar gaji pakai duit, kalu bayar dengan garam macam zaman dahulu kala mesti gua mulakan revolusi pekerja..

gua ingat lagi masa gua nak amik gaji tu, gua bangun awal.. mandi sunat, sikat rambut pastu pakai baju ada butang..hampir2 gua tuck-in baju.. pandang cermin lama skit...ahhh...apehal jiwa rock macam gua nak tuck-in baju macam wakil rakyat... gampang..

dengan kalimah suci gua start moto buruk gua dengan penuh keyakinan.. dalam kepala hotak dah merancang macam2 nak joli katak macamana..hahahah..perjalanan ke tempat kerja ada dalam 15km..kalu nak pergi kerja  memang gua meyampah, tapi gua ari ni pergi dengan hati berbunga-bunga..

kelajuan yang diperlukan pagi tu cuma 50km/h..lagipun kalu gua perah minyak lebih dari tu, kemungkinan enjin gugur sangat tinggi.. "ahhh..pedulik ape lambat..bukan nak pergi kerja, gua nak pergi amik gaji.." jerit hati gua sambil menyiul lagu 'baba o riley' nyanyian band The Who..

tiba-tiba....

biawak melintas depan gua...

hati gua mengucap panjang sambil mulut gua mencaci maki biawak tersebut..

sekali terlintas dalam kepala otak jingga gua.. "biawak melintas tanda sial."... muka tok dukun yang kata tu bermain2 di mata gua.. tapi jiwa pemberontak gua cepat-cepat melawan...

"ahhh....bukan gua kenal biawak tu..kenape dia nak bagi sial pulak kat gua.."

**********

sampai je kat jalan besar, gua segera seberang dengan kelajuan agak tinggi, mengelakkan dari dilanggar pemandu yang berhati setan.. gua agak ada 10km lagi sampai ke tempat kerja.. senyum gua makin melebar..hati pula berdebar-debar.. macam baru lepas akad nikah pulak gua masa tu..

tak sampai beberapa meter dari simpang gua keluar, motor buruk yang ditunggang itu tersedut-sedut.. macam mintak nyawa..dengan tanpa belas kasihan kat gua yang nak amik gaji ari ni, motor buruk terus mati.. masa tengah naik bukit pulak tu.. rasa nak menyepak aje.. gua cuba start beberapa kali.. mangkuk tak nak hidup pulak dah...peluh mula bercucuran keluar dari helmet apollo yang gua pakai..

gua bukak seat, cuba mencari permasalahan yang berlaku...

rasa nak koyak je baju gua pakai sekarang.. gua dah tak pikir kereta lalu lalang...gua nak jerit sampai buasir...

"bahlul mana pakai moto ni tak isi minyak...!!!!!!"

rasa nak baring kat jalan raya..

**********

poket diseluk.. ade syiling 20sen bercampur habuk..huh.. gua cuba selongkar dalam bakul moto kut ader terselit seringgit dua..lepas minyak moto ni..

takde.....

terpaksa gua menolak moto ni dengan hati yang penuh dosa memaki hamun..

**********

selama ini gua terlepas pandang bentuk mukabumi gua tinggal.. baru sekarang gua tau.. cis.. boleh tahan mencabar fizikal gua.. tapi hati kecil ini tuntut kesabaran dari gua..dan gua patuh..

gua menolak dengan penuh hati-hati..setiap ranjau yang dilalui gua redah..gua cuba mengembirakan hati gua..

selang berapa minit..

tuhan memang nak uji keimanan gua waktu itu..

hujan turun dengan selebat-lebatnya..

mana gua nak cari tempat berteduh tepi jalan besar ni..gua cuba tarik otot muka untuk tersenyum...susah giler...rasa nak sebut nama sejenis binatang plak..

***********

badan gua sebasahnya..takder liang dan rongga yang tak basah pun..semua lencun..hujan lebat selama sejam itu gua hadapi dengan tenang..

ada berapa siulan dan jeritan yang dapat gua dengar samar-samar.. walaupun secara logiknya badan gua terasa sejuk, tapi hati gua membara macam api..masa tu gua pikir kalau gua besar macam malek noor, gua terbalikkan kereta2 diorang kat situ jugak...

nasib baik tuhan kurniakan gua badan sederhana kecil.

**********

akhirnya gua selamat sampai.. pakaian yang basah gua perah.. gua dah tak pikir pasal kehensemkan gua kali ni.. janji gua dapat duit je sekarang..

pastu balik tido....

tuhan maha sempurna..

**********
 
"KAMI AKAN BERMULA KEMBALI BERNIAGA PADA......."

gua tak sempat baca habis.. yang gua ingat gua dah tendang pintu besi yang ditutup tu bertalu-talu..

nama binatang semua gua sebut...
 sebagai tanda kemarahan yang amat dashyat........

**********
nasihat gua :
  • jangan ponteng kerja.
  • jangan datang lewat.
  • jangan pura-pura baik dengan bos, tak suka cakap je..
  • jangan perhambakan bangla yang jaga keselamatan premis anda.
  • jangan balik awal.
  • tuhan bagi rezeki nak kerja, buat la kerja dengan sempurna. pendatang asing berbondong-bondong tunggu nak masuk.. 

No comments:

Post a Comment

suara