Wednesday, March 3, 2010

surat rasmi kepada ketua kampung

ketua kampung balakong,
balakong timur,
balakong, 
selangor d.e

tuan/puan/makcik/pakcik.

LUAHAN PERASAAN SEORANG PENDUDUK YANG JARANG DI RUMAH.

      dengan hormat, izinkan jika perlu saya merujuk perkara diatas walaupun tiada kaitan.

saya seorang penduduk yang agak baik hati, walaupun jarang ada dirumah, tetapi gosip-gosip jiran tetangga amat saya ambil berat demi mengeratkan silaturahim sesama jiran tetangga terutama yang ada anak dara yang solehah. 

2.   saya memiliki sebuah kenderaan berat yang boleh membunuh mat rempit yang sering menunggang secara membabi buta di hadapan rumah saya. memang kurang hajar bila time petang ataupun malam. walaupun saya syak anak pakcik/makcik pun terlibat sama dalam gejala sengal ni, sy berharap kemurahan pakcik/makcik selaku ketua kampung supaya dapat menyediakan litar lumba secukupnya untuk anak-anak muda ini, lagipun sy pasti duit projek2 tergendala yang masih ada di dalam akaun pakcik/makcik. kehebatan mereka jangan dipandang enteng, walaupun menggunakan motosikal milik bapak, kehebatan menunggang dengan berdiri diatas motor waktu budak sekolah pulang ke rumah memang patut kita banggakan. bakat semulajadi mereka harus digilap sebelum mereka melangkah ke alam kubur.

3.   kejadian pecah rumah memang menjadi-jadi. saya tidak menyalahkan penduduk kerana mereka lebih gemar menghabiskan duit mengundi peserta akademi fantasia daripada mengeluarkan duit untuk keselamatan taman. saya pun malas nak keluarkan duit untuk sama mengupah pengawal keselamatan yang sering ponteng kerja-balik rumah-tidur-bangun buat pura2 rajin.. jadi saya menyarankan supaya pakcik/makcik mengusulkan kepada kepada wakil rakyat kita yang tersayang supaya meletakkan seorang dua anggota tentera lengkap dengan m-16 dan bom tangan pada setiap rumah setiap masa. saya yakin masalah pecah rumah akan berkurangan. cuma risau anak-anak dara sebaris dengan rumah saya.. 

4.   semalam saya ada mengunjungi (betul ke perkataan ini?) ke rumah tuhan agama sy. kebetulan kita mempunyai agama yang sama yaa pakcik/makcik.. mungkin pakcik/makcik pernah datang masa raya haji lepas untuk sama2 merasa daging kurban. tapi bukan itu masalahnya yang menimpa. tapi apa yang saya perasan, karpet yang digunakan agak keras, kalu budak2 berlari jatuh atas karpet, boleh koyak bahu.. sempat juga sy melihat tarikh pembelian di bawah karpet, seingat saya bulan jun tahun 84.. memang klasik.. tok siak yang ada disitu pun dah makin senja, pohon sy cuma satu pada pakcik/makcik, buat peraduan mencari tok siak. kira macam one in a million ke, top host ke, daripada buat pertandingan karaoke yang bukan-bukan yang sumpah bukan sedap pun suara makcik/pakcik, yang datang pun sebab nak jaga air muka je..

5.   makcik/pakcik yang sy hormati, kehebatan makcik/pakcik dalam menerajui kampung ini amat sy hargai, lebih-lebih lagi pada waktu meminta upah masa nak mintak tandatangan makcik/pakcik sebagai ketua kampung. macam gampang.. sy student la, bukan pemilik stesen pam minyak.. agak-agak la, nasib baik datang dengan bapak, kalu tak memang saya lutut muka makcik/pakcik..

6.   ok la pakcik/makcik.. memang senang nak cari kesalahan.. tapi tujuan sy bukan nak mencari kesalahan orang tua tak sedar diri.. tapi tujuan saya ikhlas, memperbaiki diri dan diri pakcik/makcik sebelum di seksa di alam barzah.. sy pun bukan baik sangat, rambut pun jarang sikat, baju batik beli 5 tahun sekali..

alamak..saya dah panjang sangat menulis ni.. harap makcik/pakcik tidak terasa hati.. sy pun dah lama dalam cyber cafe ni.. bau rokok tak usah kira, macam setan.. tu belum kira orang main judi lagi dalam ni..ok la makcik/pakcik.. sy mengundur diri dulu sebelum ada hati yang terluka. mohon supaya cadangan bernas ini dipertimbangan sewajarnya. terima pant (pantun) daripada saya sebelum pulang kerumah.

"pulau..er..er..pulau ape ye yang kat tengah?,
gunung baeekkkkkk bercabang tiga,
hancur badan merempit langgar lori tanah,
pakcik budi bin tonoh dikenang jua...

sekian terima kasih.


 .......................................
(KAMEN RIDER)
ketua gengster berkuku panjang.


No comments:

Post a Comment

suara