Sunday, May 23, 2010

cendol apa malam-malam

gua berjalan ke tepi.. memberi laluan kepada kerbau berlari menuju ke tempat kerja...

gua rasa gampang..

rasa nak kena cendol plak.. aahh.. apa salah gua kalau nak perkena cendol jam 4-5 pagi.. 

sejuk?

aahh..habis tu makan tomyam pedas tengahari buta apehal.. gua tepis perasaan gusar gua ketepi..

**********

gua hidupkan enjin kereta sport agung gua.. dengan rim kaler coklat berdebu dan tinted dewa-dewa, gua menyusuri jalan di ibukota..

**********

cari cendol memang thrill.. selain dari gerai masa semyang jumaat, gua tak tau kedai mana yang tauke dia ada cop "CENDOI DIJUAL..SEDAP" kat dahi... lagi2 jam 4 - 5 pagi ni...

aahh... itu semua alasan sang luncai..

gua tetap mencari...

**********

cendol yang selalu gua tengok dan rasa semua mamak yang jual, tapi gua sangat la jarang tengok mamak perkena cendol ramai-ramai macam orang lain makan..

macam gua makan..

aahh... buat pe persoalan bangsa wujud kat sini.. yang gua tau mamak jual cendoi.. gua agak restoran mamak jual cendol..

*********

setelah penat gua berpusing di ibukota waktu berembun ini, gua sampai satu restoran mamak muslim.. tatu kat tangan dan bahu pelayan restoran itu gua buat2 tak nampak.. 

aahh.. gua tak nampak pun ada penguat kuasa agama dan majlis kat sini..

" bagi gua cendol satu.. " order gua laju..
"wokeh.." jawab pelayan tangan bertatu itu dengan pendek..

*********

gua tersenyum girang.. memang luck gua pagi ni.. tak sangka restoran mamak ni ada jual cendol...

gua mesti mark restoran ni..

aaahh.. tangan bertatu pun bertatu la...

**********

gua bakar rokok sebatang.. rasa tak sabar pulak gua nak hirup cendol..
tekak rasa kering jer..

aaahh...pergi mati la tangan bertatu tu...

**********

"okeh bos..sudah siap.." ujar pelayan itu sambil meletakkan semangkuk cendol di hadapan gua..

gua senyum sambil menunjukkan isyarat bagus pada mamak yang layan gua ni..

dia pun balas dengan isyarat bagus juga..

aahhhh... kan gua cakap, tangan bertatu tu gua buat tak nampak jer...

gua hirup cendol perlahan-lahan..
*********

gua jerit kuat-kuat...
" MAMAK!!! " 

gua perhati muka semua mamak kat situ sorang sorang..
urat kepala gua dah mula naik timbul..

cendol gua dah terasa panas...

*********

" lu tengok ni..!!!!" tunjuk gua ke arah mangkuk cendol itu...

mamak-mamak rapat ke meja gua perlahan-lahan tanda takut..
peluh gua tengok sorang2 mula berjurai-jurai..

aaahhh... tangan yang bertatu tu gua sepak dulu kalau gua tak dapat penjelasan mutlak dari mereka..

"kenapa bos........." tanya seorang mamak di antara mamak yang berada dihadapan gua.. gua syak dia ketua mamak kat situ..

sempat jugak gua jeling tangan dia kot-kot ada tatu ke tak..

**********

sekarang lu tengok kat mangkuk ni.. apa yang lu nampak.?" tanya gua dengan nada tempo tinggi... garang tahap kuda..

...............
...............
...............
...............
...............

semua membisu.. cis...gua tenung muka mereka dalam-dalam..

" saya nampak ada cendol dan sudu dalam mangkuk bang..." mamak yang tangan bertatu mula bersuara...

gua tersenyum tawar..

gua letakkan kembali mangkuk cendol tu..

gua berdiri atas meja...

***********

" lu silap..!!!! itu bukan sudu laaa.... itu garfu..... macamana gua nak hirup cendol macam ni.!!!! " jerit gua sambil melakukan tendangan balik kuang ke dada mamak2 dihadapan gua..

yang tangan bertatu tu gua bagi tendang kuat sikit...

rasa nak lambung je cendol ni tinggi-tinggi......



No comments:

Post a Comment

suara